ورود کاربران



تازه وارديد؟ ثبت نام كنيد


آپلود ویدیو

با انتشار ویدیو در دالفک، مشتریان جدید را کشف کنید.
http://www.dalfak.com

پرداخت با کارتهای عضو شتاب

آگهی های جدید

معرفی پروتکل هوشمند x10

معرفی پروتکل هوشمند x10

X10 در سال 1975 توسط شرکت پیکو الکترونیکس در اسکاتلند به منظور کنترل از راه دور وسایل خانه ایجاد شد. این اولین تکنولوژی همه‌منظوره خانه بود و گسترده‌ترین تکنولوژی مورد استفاده در اتوماسیون خانه باقی مانده است. اگرچه تعدادی از جایگزین با پهنای باند بالا وجود دارد اما x10 محبوبیت خود را در محیط خانه‌ها حفظ کرده است و در حال حاضر میلیون‌ها خانه در سراسر جهان از آن استفاده می کنند.
X10 یک زبان ارتباطی است که به امکانات خانه شما این اجازه را می‌دهد تا به وسیله سیم‌کشی موجود در خانه مدیریت شوند؛ بدون این که سیم‌کشی مجدد نیازی باشد. X10 روی سیم برق 220 ولت شما ارتباط برقرار می‌کند. ماژول‌ها و سخت‌افزارهای X10 به سادگی به پریز خانه شما متصل شده و یا به جای کلیدهای معمولی خانه شما نصب می‌شوند؛ مانند کلید مربوط به روشن و خاموش کردن یک چراغ. سپس فرستنده X10 به برق خانه و یا یک پریز متصل می‌شود و اطلاعات و سیگنال‌های کنترلی را به ماژول‌ها و سخت‌افزارهای X10 نصب شده می‌فرستد. این اطلاعات کنترلی می‌تواند بسیار ساده و اساسی باشد مانند روشن و خاموش کردن یک چراغ و یا کارهای بسیار پیچیده‌تری که در ذهن دارید که به وسیله یک کامپیوتر متصل به این استاندارد انجام می‌شود.
سیگنال X10 در طول سیم‌های برق خانه شما حرکت می‌کند تا وسایل مختلفی که به سیستم X10 متصل شده‌اند را کنترل کند. اگر شما یک خانه با ابزارهای مختلف X10 دارید، چگونه آن‌ها را کنترل می‌کنید؟ اگر فرستنده شما یک سیگنال برای روشن کردن یک وسیله X10 بفرستد، چه چیزی از روشن شدن کلیه وسایل X10 جلوگیری می‌کند؟
همانطور که گفته شد از سیم‌های 220 ولت موجود در خانه‌ها برای ارسال سیگنال‌های X10 استفاده می‌شود. این سیم‌ها حامل یک موج سینوسی با فرکانس 50 هرتز هستند. در یک دوره تناوب این موج دو بار از میزان صفر عبور می‌کند. سیگنال‌های X10 امواج سینوسی با فرکانس 120 کیلو هرتز هستند که روی این موج 50 هرتز سوار می‌شوند. یک سیگنال X10 در هر عبور از صفر برق 50 هرتز ارسال می‌شود.
این سیگنال‌های X10 که به نوعی داده‌های دیجیتالی هستند، از یک قسمت آدرس و یک قسمت فرمان تشکیل شده‌اند. این داده‌ها از دستگاه کنترلی که به پریز متصل است به سمت تمام دستگاه‌های کنترل‌شونده که می‌تواند یک کلید باشد ارسال می‌شوند.
هر بسته اطلاعاتی که X10 ارسال می‌کند شامل یک قسمت 4 بیتی به نام کد خانه است که به دنبال آن یک قسمت 4 بیتی دیگر است که کد واحد نام دارد. پس از این دو قسمت یک قسمت 4 بیتی دیگر قرار دارد که دستورات مربوطه مانند روشن یا خامش شدن را ارسال می‌کند. برای راحتی مصرف‌کننده‌ها، قسمت کد خانه را با حروف A تا P و قسمت کد واحد را با اعداد 1 تا 16 نمایش می‌دهند. بنابراین تعداد کل وسیله‌هایی که با استاندارد X10 قابل آدرس‌دهی و دستیابی هستند برابر است با 256 وسیله مختلف (حاصلضرب 16 حالت اول در 16 حالت دوم). لازم به ذکر است که نیازی نیست تا حتما برای وسایل یک خانه از یک کد خانه یکسان استفاده کرد.
اگر چنیدین عمل مختلف همیشه با هم انجام می‌شود، مثلا چند لامپ باهم روشن و خاموش می‌شوند، می‌توان یا آن‌ها را به یک کلید متصل کرد و یا اگر چند کلید قرار می‌دهید، آدرس همه آن‌ها را یکسان لحاظ کنید. بدین ترتیب علاوه بر عمل کردن آن‌ها به صورت همزمان باعث می‌شوید که بیش از 256 وسیله را کنترل کنید.
محدودیت‌ها:
تعدادی مسئله وجود دارد که از قابلیت X10 می‌کاهد و باعث مشکلاتی برای آن می‌شود. بیشتر اوقات شما می‌توانید انتظار داشته باشید که وسایلتان به خوبی عمل کنند. با این وجود به دلیل این که این وسایل در طول سیم برق منزل شما ارتباط برقرار می‌کنند بعضی از مشکلات ممکن است ایجاد شود که عبارتند از:
نویز:
اولین مانع بر سر راه X10 نویز موجود روی سیم برق است. این نویز بر اثر عملکرد وسایل برقی منزل بوجود می‌آید که بیشتر از همه وسایلی که دارای موتور الکتریکی هستند مشکل‌زا هستند. این وسایل شامل جاروبرقی، وسایل ورزشی برقی، یخچال، سشوار می‌شود. سایر منابع نویز شامل وسایل مثل منبع تغذیه لپتاپ و کامپیوتر، تلویزیون‌‌های بزرگ و غیره می‌شود. برای اصلاح مسئله نویز، یک فیلتر بین پریز و وسیله برقی که نویز ایجاد می‌کند قرار می‌دهند.
فاز مجاور:
مشکل دیگری که X10 با آن روبرو است هنگامی رخ می‌دهد که فرستنده روی یک فاز و گیرنده روی فاز دیگر قرار دارند. البته این مسئله در خانه‌هایی نمایان است که از دو فاز استفاده می‌کنند که در کشور ما تمامی خانه‌ها از یک فاز 220 ولت استفاده می‌کنند و این مشکل در کشور ما وجود ندارد. ممکن است در خانه وسیله‌ برقی باشد که از دو فاز استفاده می‌کند و این دو فاز را به یکدیگر متصل می‌کند. در این صورت مشکلی وجود ندارد ولی اگر چنین وسیله‌ای وجود نداشت نیازی به سیم‌کشی مجزا نیست. کافی است یک سخت‌افزار مناسب تهیه شود که مانند پلی این دو فاز را به یکدیگر متصل می‌کند.
همسایه‌ها:
اگر همسایه شما نیز از استاندارد X10 استفاده کند، چون که سیم برق شما با آن‌ها ارتباط دارد احتمال تداخل اطلاعات وجود دارد به گونه‌ای که همسایه شما قادر به کنترل وسایل شما خواهد بود که در بعضی موارد آسیب‌های بزرگی به خانه شما می‌زند. بدین منظور یک فیلتر مناسب در قسمت ورودی برق خانه شما نصب می‌شود. این فیلتر مانع انتقال اطلاعات X10 از خانه شما به بیرون و از بیرون به خانه شما می‌شود.
شرکت هوشمندپاد، ارائه دهنده انواع خدمات هوشمندسازی ساختمان
www.hushmandpad.ir
***********
***********
***********

تلفن :  منقضی شده
منطقه :  استان تهران
آدرس :  استان تهران - تهران
تماس با آگهی دهنده ()
در مورد: معرفی پروتکل هوشمند x10
نام :
ایمیل یا تلفن :
پیام :

کلمات کلیدی :