ورود کاربران



تازه وارديد؟ ثبت نام كنيد


آپلود ویدیو

با انتشار ویدیو در دالفک، مشتریان جدید را کشف کنید.
http://www.dalfak.com

پرداخت با کارتهای عضو شتاب

آگهی های جدید

نابغه زبان (تدریس خصوصی زبان در منزل توسط یک نابغه زبان)

نابغه زبان (تدریس خصوصی زبان در منزل توسط یک نابغه زبان)

در طی دوران تدریسم آدم های بسیار کمی دیده ام که در یادگیری زبان ناتوان باشند؛ اما آدم های بسیار زیادی دیده ام که قربانی ناتوانی تدریس شده اند.
بارها با زبان آموزانی برخورد کرده ام که بعد از امتحان کردن موسسات و مدرسین و روش های معمول در "بازار" و نتیجه نگرفتن و دلسرد شدن، خودشان نیز به این باور رسیده بودند که واقعاً استعداد یادگیری زبان را ندارند؛ در نتیجه یا بکلی دست از تلاش کشیده بودند و یا از روی ناچاری که لااقل به خود بقبولانند که کاری در این جهت انجام می دهند با بی انگیزگی به فرایند موجود ادامه می دادند.این درحالیست که، به اعتقاد بنده، همگی انسانها، به استثنای تعداد "معدودی" که هوش زبانی بالایی دارند، از سطوح تقریباً مشابه و مقبولی از استعداد یادگیری زبان برخوردارند.این استعداد و توانایی مخصوصاً در دوران کودکی به بهترین شکل در اکثریت انسانها نمایان است.بنده بر خلاف نطریه پردازان بزرگی چون نوام چامسکی، پدر زبان شناسی، که بر این باورند با رشد فرد این استعداد به ویژه برای کسب زبان دوم کاهش می یابد، معتقدم که این استعداد کماکان با رشد فرد باقی می ماند و چه بسا بتوان آن را افزایش نیز داد.مسئله ای که اینجا مطرح می شود این است که با رشد فرد، وی توانایی هایی کسب می کند که متاسفانه در اثر استفاده نادرست از آنها باعث کاهش روند یادگیری خود می گردد.از جمله این تواناییها، توانایی صحبت کردن است.متأسفانه فرد چون می پندارد وی می تواند صحبت کند و یا بخواند و بنویسد، زمان خود را صرف این موارد می کند و به آنچه که در فرآیند یادگیری زبان از اهمیت کلیدی برخوردار است کمتر و یا هیچ توجهی نمی کند، و آن فرآیند گوش کردن است.کودک به اقتضای غریزه اش این کار را به بهترین شیوه انجام می دهد.در واقع نداشتن برخی از توانایی ها از جمله صحبت کردن و سواد خواندن و نوشتن وی را ناچار به اختصاص تقریباً تمام زمان خود به گوش کردن می کند.و همین "راز" یادگیری وی است.بنده معتقدم که این توانایی ها به ذات خود در فرآیند یادگیری اختلال ایجاد نمی کنند بکه این استفاده نادرست و بی موقع از این توانایی هاست که باعث کندی فرآیند یادگیری می گردد.و حتی فراتر از این، بنده باور دارم که با "استفاده درست" از این تواناییها می توان این فرآیند را تسریع نیز بخشید، حتی سریعتر از یک کودک.کاری که به عنوان مثال خود نویسنده انجام داده و اکنون با 5 زبان تقریباً به شکل مادری صحبت می کند.
بارها آدم های را دیده ام که، با وجود موفقیت های مثال زدنی در کسب علم و ثروت، نزدیک به یک دهه (در مواردی حتی بیشتر) بدون دستیابی به نتیجه ای درخور مشغول یادگیری زبان بوده اند.این درحالیست که یادگیری یک زبان (در حد ادراک مؤثر و ناآگاهانه مهارت ها) حتی اگر فرد کاملاً هم با آن ناآشنا باشد نباید از یک سال تجاوز کند.زبان به عنوان یک "هدف" خود یک عمر محدودی دارد و از آن پس باید از هدف بودن خارج و تبدیل به یک "وسیله" شود.وسیله ای برای فکر کردن، برای مطالعه کردن، برای تحقیق، برای ارتباطات، و نهایتاً برای زندگی.وقتی زبان از هدف بودن خارج و تبدیل به وسیله شود، اینجاست که فرآیند یادگیری زبان به صورت مستقیم پایان می یابد و در کنار "استفاده" از آن در امور روزمره به صورت غیر مستقیم از طریق یک فیدبک مثبت خود نیز هرچه بیشتر تقویت و تکمیل تر می گردد.
و اما مسأله دیگری که می خواهم مطرح کنم، مسأله رویکرد معمول نسبت به یادگیری بطور کل و یادگیری زبان بطور خاص است.متأسفانه آنچه که در فضای کنونی جامعه آموزشی به آن اهمیت داده می شود، نگاه داده ای به مقوله یادگیری و بخصوص یادگیری زبان است.بدین معنی که یادگیری را فرآیندی از جمع آوری داده ها تعریف می کنند و ملاک یادگیری هم مقدار داده جمع آوری شده است.مشکلی که این رویکرد دارد این است که اصولاً داده در ذهن عمر محدودی دارد و به مرور از محل نگه داری آنها در ذهن پاک می شوند.به عنوان مثال، به دفعات دانش آموزان و دانشجویانی را دیده ام که "بارها" کتاب هایی از جمله 504 و Essential Words و دیگر کتابهای معمول را به فواصل متفاوت تماماً خوانده اند، هر بار به گمان خودشان بهتر و مؤثرتر از بار قبل، اما غافل از اینکه کسانی که هنوز "توانایی" بکارگیری داده ها را کسب نکرده اند قادر به استفاده از داده های ذخیره شده نخواهند بود و به مرور به دست فراموشی سپرده می شوند.بنده معتقدم زمانی باید به سراغ چنیین کتاب هایی رفت، اگر اصلاً چنین کاری لازم باشد (مگر در موارد خاصی از جمله آزمونها) که از قبل از طریق روش یا روش های درست اکثر این مطالب پوشش داده شده باشند و به ندرت مطلب ناآشنایی در آنها مشاهده کرد.در واقع زمانی باید سراغ کتابی به عنوان مثال مانند 504 رفت که خواندن آن بیش از دو سه روز طول نکشد، نه اینکه ماه ها و گاهاً سالها.پیشنهاد بنده در این زمینه، اتخاذ رویکرد کسب "توانایی" در مقابل رویکرد داده ای است.بدین معنی که فرد در بکارگیری مهارت های زبانی توانمند گردد، ولو با دراختیار داشتن مقدار داده ای محدود.یعنی درواقع فرد توانایی گوش کردن، صحبت کردن و دیگر مهارت ها را ابتدا کسب کند سپس مفاهیم جدید را به وی معرفی کرد.
نکته کلیدی دیگر در زمینه یادگیری زبان ترتیب یادگیری مهارت هاست که متأسفانه کمتر رعایت می شود.این ترتیب عبارت است از: گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نهایتاً نوشتن چرا که... (ادامه دارد)
بحث مفصل پیرامون یادگیری و آموزش زبان و موضوعات متنوع آن از جمله رویکرد مناسب نسبت به آزمون های بین المللی، مزایا و معایب تدریس های دسته جمعی و خصوصی، روش و منابع مناسب، جایگاه فاکتورهای زبانی و غیر زبانی در آموزش زبان، و مخصوصاً جنبه عملی یادگیری آن مطمئناً مستلزم زمان و بستر مناسبتری است اما به عنوان نکته آخر باید به نقش مدرس در آموزش زبان اشاره کنم و آن هم اینکه هیچ فردی، فارغ از اینکه چقدر در زمینه زبان و شبیه سازی موقعیت ها مهارت داشته باشد، به تنهایی در یک فضای بسته و محیطی شبیه سازی شده توانایی آموزش مؤثر زبان را به فرد یا افراد دیگری نخواهد داشت چرا که امکان بازسازی موقعیت ها آنگونه که گویای شایسته آن موقعیت باشد وجود ندارد.در واقع بی توجهی به همین امر است که ما امروزه شاهد پدیده ای به نام "صحبت کنندگان ماشینی" هستیم - محصولات سیستم آموزشی معمول کلمه عشق را به کار می برند اما عشق در نگاه آنها وجود ندارد، جملات هیجان انگیز را بکار می برند اما هیجان در صورتشان موج نمی زند؛ عبارات مبنی بر خوشحال بودن را بیان می کنند اما اثری از خوشحالی در چهره شان نیست.در یک جمله، فارغ التحصیلان "بازار" آموزش کنونی احساس را در کلاس ها و بین صفحات کتابها جا گذاشته اند.
از این رو بنده برای مدرس نقشی جدا از صرفاً انتقال و توضیح موقعیت ها به مخاطبان قائلم، و آن هم ترکیبی از نقش های هدایتی، نظارتی، انگیزشی و پشتیبانی به معنای واقعی آنهاست.این مطلب خودبخود نقش زبان آموز را نیز به پیش می آورد که باز به باور بنده متفاوت از دریافت کننده ی منفعل اطلاعات است...
مهندس آکو احمدی
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد یادگیری زبانها با مشخصات ذکر شده در آگهی تماس حاصل فرمایید.

تلفن :  منقضی شده
منطقه :  تهران
آدرس : 
تماس با آگهی دهنده ()
در مورد: نابغه زبان (تدریس خصوصی زبان در منزل توسط یک نابغه زبان)
نام :
ایمیل یا تلفن :
پیام :

کلمات کلیدی :
آموزش زبان تدریس زبان آموزش انگلیسی نابغه زبان