ورود کاربران



تازه وارديد؟ ثبت نام كنيد


آپلود ویدیو

با انتشار ویدیو در دالفک، مشتریان جدید را کشف کنید.
http://www.dalfak.com

پرداخت با کارتهای عضو شتاب

آگهی های جدید

سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی HACCP

===================
پرشین ایزو آمادگی دارد تا به شرکت ها ، رستوران ها ، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و کسب و کارهایی که با غذا سرو کار دارند کمک کند تا ضمن آموزش و پیاده سازی HACCP ، صدور گواهینامه ایزو مربوط به کنترل نقاط بحرانی که هم اکنون در شرکت های بزرگ و معتبر پیاده سازی شده است، برای سازمان های متقاضی انجام دهد.

http://persianiso.ir/?p=11203

*********** محمد جواد امیرآبادی آماده پاسخ گویی به شما خواهد بود.
===================
HACCP از حروف اول واژه ‌های عبارت Hazard Analysis Critical Control Point به معنی « تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی » تشکیل شده است و در سال های اخیر کاربرد فراوانی یافته است .مدت زیادی است که HACCP در صنایع غذایی مطرح شده است ولی در سال های اخیر این سیستم نه تنها در صنایع غذایی بلکه در صنایع بهداشتی ، آرایشی و سایر صنایع مرتبط نیز کاربرد روزافزون یافته است . این توسعه بدین مفهوم می‌باشد که فنون HACCP نسبت به اوایل کار به مقدار قابل توجهی بهبود یافته و شرکت ها دریافته‌اند که استقرار آن می‌تواند برای آنها مفید واقع شود .HACCP خود یک سیستم منطقی بر مبنای کنترل و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات با استفاده از مدیریت ایمنی موادغذایی می‌باشد . به طور خلاصه HACCP از طریق به کارگیری چند مرحله ساده اجرا می‌شود که عبارتند از :

محصول یا فرآیند خود را از ابتدا تا انتها مورد بازنگری قرار دهید
نقاط احتمالی بروز خطر را مشخص کنید
در نقاط مزبور کنترل مناسب را برقرار ساخته و اندازه‌گیری کنید
تمام اطلاعات بدست آمده را ثبت و نگهداری کنید
اطمینان حاصل کنید که کار این سیستم به طور مؤثر ادامه خواهد یافت .

تاریخچهسیستم HACCP برای اولین بار در سال 1971 به طور رسمی در کنفرانس ملی حفاظت موادغذایی آمریکا مطرح گردید . در آن زمان اکثر سیستم‌های ایمنی و کیفیت غذایی بر پایه آزمون محصول نهایی استوار بودند ولی این روش ، روش مطمئنی برای اطمینان از سلامت تمامی غذای تولید شده نبود زیرا امکان آزمون تمامی محصول تولیدی وجود نداشت . بنابراین برای رسیدن به سطح بالایی از اطمینان در مورد ایمنی موادغذایی یا تولید بدون نقص (zero defect )، برای اولین بار توسط شرکت pillsbury با همکاری سازمان فضانوردی آمریکا ( NASA) و آزمایشگاه‌های ارتش این کشور در سال 1973 به صورت یک برنامه اجرایی و عملیاتی درآمد .در سال 1985 آکادمی علوم آمریکا در گزارشی تحت عنوان " ارزیابی نقش معیارهای میکروبیولوژیک در موادغذایی " پیشنهاد استفاده از این سیستم را در تمام فرآیندهای تولید موادغذایی ارائه داد .اصول این استاندارد در سال 1988 توسط کمیته مشاورین معیارهای میکروبیولوژیک برای موادغذایی (NACMCF ) در ایالات متحده آمریکا جهت کامل کردن روش های تولید خوب یا(Manufacturing practice Good )GMP و به منظور دستیابی به تولید بدون نقص (zero defect ) ارائه شد.در سال 1993 کمیسیون کدکس FAO/WHO دستورالعمل های اجرایی آن را پذیرفت و به دنبال آن در برخی کشورها تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی کارگاه های آموزشی کاربردی برای آن برگزار گردید .در ایران نیز در سال 1376 راهنمای استفاده از این سیستم تحت عنوان استاندارد شماره 4557 توسط مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین و تایید شد .مزایای استقرار سیستم HACCP

HACCP که سیستمی علمی است ، خطرات ویژه و اقدام های لازم برای کنترل آنها را ، به منظور حصول اطمینان از ایمنی موادغذایی ، شناسایی می‌کند .
HACCP وسیله‌ای است برای ارزیابی خطرات و برقراری سیستم‌های کنترل که بیشتر بر پیشگیری تاکید دارد تا آزمون فرآورده‌های نهایی . این سیستم می‌تواند در طول زنجیره غذایی از تولیدکننده تا مصرف‌کننده نهایی بکار گرفته شود.
امتیازات این سیستم علاوه بر تامین ایمنی موادغذایی ، عبارتند از استفاده بهتر از منابع و پاسخ‌های سریعتر به مشکلات ، به علاوه استفاده از این سیستم می‌تواند به ارتقاء تجارت بین‌الملل از طریق افزایش اعتماد به ایمنی موادغذایی کمک کند .
جهت موفقیت در اجرای سیستم HACCP ، تعهد و درگیرشدن مدیریت و همچنین کار گروهی موردنیاز است .
این سیستم با سایر سیستم های مدیریت کیفیت مانند ایزو 9000 و ایزو 14000 و غیره سازگار می‌باشد و بهترین سیستم برای مدیریت ایمنی موادغذایی شناخته شده است .

تعاریف

control = (فعل ) کنترل کردن = انجام کلیه اعمال لازم به منظور حصول اطمینان از تطابق با معیارهای تعیین شده درطرحHACCP و تداوم این تطابق
control = کنترل ( اسم ) = وضعیتی که در آن ، روش های صحیح بکار گرفته می‌شود و معیارها رعایت می‌گردد .
control measures = اقدامات مربوط به کنترل : اقدامات و فعالیتهایی که به منظور پیشگیری ، حذف خطرات مربوط به ایمنی غذا و یا کاهش آنها به حدود قابل قبول ، انجام می‌گیرد .
critical control point - ccp = نقطه کنترل بحرانی : نقطه‌ای است که باید در آن کنترلهای لازم به منظور پیشگیری یا حذف خطرات مربوط به ایمنی غذا یا کاهش آنها به سطح قابل قبول صورت گیرد .
Corrective action = اقدامات اصلاحی : اقداماتی است که وقتی نتایج پایش ، نبود کنترل بر ccpرا نشان می‌دهد ، باید انجام گیرد .
limit Critical = حد بحرانی : معیاری که پذیرفتنی را از ناپذیرفتنی جدا می‌سازد .
HACCP - Hazard Analysis Critical Control Point = تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی : نظامی (سیستمی ) است جهت شناسایی ، ارزش‌یابی و کنترل خطراتی که از نظر ایمنی موادغذایی اهمیت دارند .
plan HACCP = برنامه ( طرح) HACCP : سندی است که براساس اصول HACCP، به منظور حصول اطمینان از کنترل خطراتی که در بخش موردنظر از زنجیره غذایی از نظر ایمنی موادغذایی اهمیت دارند ، تدوین می‌گردد .
Hazard = خطر : هرعامل یا ماده بیولوژیک ، شیمیایی یا فیزیکی که توان به خطرانداختن سلامتی را دارد ، و یا بعبارت دیگر عاملی است که ممکن است ماده غذایی را برای مصرف‌کننده غیر ایمن سازد .
Hazard Analysis = تجزیه و تحلیل خطر : فرآیند جمع‌آوری و ارزشیابی اطلاعات مربوط به خطرها و شرایطی که منجر به پیدایش آنها می‌شود ، به منظور تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدامیک از آنها از نظر ایمنی موادغذایی مهم هستند و باید در سیستمHACCP منظور شوند
Monitoring = پایش : عمل انجام یک سلسله مشاهدات یا اندازه‌گیریهای مربوط به پارامترهای کنترل طبق برنامه‌ای معین به منظور حصول اطمینان از اینکه یکCCP تحت کنترل می‌باشد .
Step = مرحله : هر نقطه ، روش کار ، عمل یا بخشی در زنجیره غذایی ، از جمله مواداولیه تا مصرف نهایی .
Verification = تایید : استفاده از روشها ، دستورالعملها و آزمونها ، علاوه بر آنهایی که در پایش بکار می‌روند به منظور تعیین چگونگی تطابق با برنامه و یا اینکه آیا برنامهHACCP نیاز به تغییر و اصلاح دارد یا خیر .

مستندسازی و استقرار سیستم HACCP
HACCP دارای 7 اصل اساسی زیر می‌باشد :اصل 1 – شناسایی و تجزیه و تحلیل خطراصل 2 – مشخص کردن نقاط کنترل بحرانیاصل 3 – تعیین حد یا حدود بحرانیاصل 4 – برقراری سیستمی برای پایش و کنترل نقاط بحرانیاصل 5 – انجام عملیات اصلاحی در مواردی که پایش نشان دهد که نقطه کنترل بحرانی خاصی ، تحت کنترل نیستاصل 6 – تعیین روش هایی برای تایید این که سیستمHACCP بطور کارا عمل می‌کنداصل 7 – مستندسازی همه روش ها و ثبت و بایگانی مناسب برای این اصول و کاربرد آنها .قبل از استقرار سیستمHACCP و استفاده از این سیستم لازم است عملکرد آن بخش بر پایه اصول کلی بهداشت موادغذایی نظیر کدکس (codex ) و آیین کار و قوانین مربوطه باشد . تعهد و الزام مدیریت برای اجرای سیستم ضروری می‌باشد . و بهبود شرایط محیط و نحوه تولید و خطوط مربوطه با توجه به اصول پیش‌نیازی GMP (Manufacturing practice Good ) و GHP(Good Hygiene Practice ) از ضروریات اجرای این سیستم می‌باشد .قصد سیستم تمرکز بر کنترلCCP ها می‌باشد ، در صورتی که خطری که باید کنترل شود مشخص گردد ولیCCP ای شناسایی نشود ، تغییر طرح عملیات ( یا خط تولید ) باید بررسی شود . HACCP باید جداگانه در مورد هر عملیات گوناگون بکار گرفته شود .هرگاه تغییراتی در فرآورده ، فرآیند و یا هریک از مراحل داده شود ، باید کاربردHACCP مورد بررسی مجدد قرار گیرد.هنگام استفاده ازHACCP ، لازم است با توجه به نوع کار انعطاف‌پذیر بود .
===================
پرشین ایزو آمادگی دارد تا به شرکت ها ، رستوران ها ، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و کسب و کارهایی که با غذا سرو کار دارند کمک کند تا ضمن آموزش و پیاده سازی HACCP ، صدور گواهینامه ایزو مربوط به کنترل نقاط بحرانی که هم اکنون در شرکت های بزرگ و معتبر پیاده سازی شده است، برای سازمان های متقاضی انجام دهد.

http://persianiso.ir/?p=11203

*********** محمد جواد امیرآبادی آماده پاسخ گویی به شما خواهد بود.
===================

تلفن :  منقضی شده
منطقه :  استان فارس
آدرس :  استان فارس - شیراز
تماس با آگهی دهنده ()
در مورد: سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی HACCP
نام :
ایمیل یا تلفن :
پیام :

کلمات کلیدی :

آگهی های مرتبط